معنای سوره حمد: ترجمه + صوت
سوره مبارکه حمد یا سوره فاتحة الکتاب، اولین سوره قرآن کریم است که تلاوت آن فضیلت بسیار زیادی دارد. در ادامه معنی سوره حمد، تفسیر سوره حمد و عکس سوره حمد با معنی فارسی را برای شما قرار دادهایم که میتوانید آن را کرده و از فضائل بی نظیر آن بهره ببرید.
فهرست مطالب
متن و معنای سوره حمد (استاد بهرامپور)
در ادامه شما میتوانید متن و معنی سوره حمد، با ترجمه استاد ابوالفضل بهرامپور را ملاحضه کنید.
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ (1)
به نام خداوندِ هستی بخشِ مهربان
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ (2)
ستایش برای خدا، پروردگار جهانیان است
اَلرَّحْمنِ الرَّحیمِ (3)
آن هستی بخش مهربان
مَالِکِ یَوْمِ الدّینِ (4)
صاحب روز جزا
اِیّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیّاکَ نَسْتَعِینُ (5)
(بارالها)، تنها تو را میپرستیم و تنها از تو یاری میجوئیم
اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ (6)
ما را به راه راست هدایت فرما!
صِراطَ الَّذینَ اَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لا الضّآلّینَ (7)
راه آنان که موهبتشان دادی، نه راه غضب شدگان و نه راه گمراهان
عکس سوره حمد با معنی
شاید شما علاقه داشته باشید که عکس سوره مبارک حمد با معنی فارسی آن را در گوشیِ موبایل خود ذخیره کنید و بتوانید در جاهای مختلفی، آن را قرائت کنید. در ادامه برای شما عکس سوره حمد به همراه معنی آن را قرار دادهایم که میتوانید از آن استفاده کنید.
تفسیر سوره حمد (استاد بهرامپور)
در ادامه تفسیر سوره حمد با قلم استاد ابوالفضل بهرامپور را برای شما آماده کردهایم. ویژگی این تفسیر آن است که با زبانی ساده و شیوا به بیان تفسیر آیات سوره مبارک حمد پرداخته و آنها را با سادهترین زبان کرده.
سوره حمد با آیه «بِسْمِ اللّٰـهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ»، هفت آيه دارد. نام ديگر آن «سَبع مثانى» است. سبع به اين جهت كه هفت آيه دارد و مَثانى (دوتايى) به دليل دو بار خوانده شدن در نماز و يا به خاطر اين كه دو بار نازل شده؛ يک بار در مكه و يک بار در مدينه.
اين سوره، تا جملۀ «مالِكِ يَوْمِ الدّينِ»، بیانگر توحيد نظرى و از جملۀ «اِيّاكَ نَعْبُدُ» تا آخر، بيانگر توحيد عملى است.
بنا به روايت شيعه و سنى، پيامبر اكرم(ص) فرمود: «هر كار معتبرى كه با بِسْمِ اللّٰـه شروع نشود ناقص است و به آخر نمىرسد».(1)
اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ… جنس حمد يا آن حمد مخصوص از آنِ خداى رب العالمين است. حمد در لغت به معناى ستايش و توصيف كمال است. فرق آن با مدح اين است كه مدح براى توصيف كمال اختيارى و غير اختيارى است، مانند علم و مهربانى و خلاقيت و زيبايى منظره طبيعت و يا چهره؛ ولى حمد تنها براى كمال اختيارى است و چون تمام كمالات خدا اختيارى است، حمد به او اختصاص دارد.
«ربّ» يعنى مالک و صاحب اختيارى كه مملوک خود را تربيت مىكند و او را از قوه به فعل مىرساند. خداوند، عالِم به همۀ استعدادهاى بالقوۀ موجودات است. لذا او ربّ تمام عالمهاست.(2) خدا، هم از موضع جباريت و هم از موضع رحيميت ربوبیت میکند. جبار از ریشۀ جبر به معناى زورمدار است. خدا در امر خلق و ادارۀ عالم، جبار است. یعنی در طبيعت هيچ موجودى قادر به تجاوز از حدود الهی نیست. لذا اگر پدیدهای کوچکترین خطایی بکند پیکرهاش متلاشی خواهد شد یعنی در ربوبيت عالَم طبيعت از عفو و گذشت خبرى نيست. ولى خداوند در مورد ربوبيت انسان با رحيميت برخورد مىكند. یعنی در مورد خطاى انسانها، مهلت توبه و عفو مطرح است و ربوبيت با آرامش پيش مىرود. بنابراين تكرار رحمان و رحيم پس از طرح رب العالمين، نوع ربوبيت خاص مربوط به انسانها را از نوع ربوبيت كل نظام عالم جدا میكند.
الرحمن الرحیم خدا با استعمال دو کلمه از ریشۀ رحم، موضع خود را اعلام کرده است، کسانی از من هستند که به مخلوقات خیر و رحمت برسانند و ستمکاران سنخیتی با من ندارند.
مالِكِ يَوْمِ الدّينِ. خدا به دليل ربالعالمين بودنش، هم مالک دنياست و هم مالک آخرت، ولى با اكتفا به بيان مالكيت يوم الدّين، اهميت قيامت و ادارۀ آن را گوشزد میكند؛ زيرا رسيدگى به اعمال بندگان از غير خدا ساخته نيست.
درباره جمع آمدن كلمات «نَعْبُدُ، نَسْتَعينُ، اِهْدِنا» گفته شده است:
- نمازگزار، عمل خود را ناچيز و حقیر میداند و آن را در جمع عمل صالحان عرضه مىدارد تا پذيرفته گردد.
- نمازگزار با گفتن «نَعْبُدُ» اخوّت دينى خود را با تمام مسلمانان جهان اعلام مىدارد.
- اصولاً تشريع نماز به جماعت بوده و به همين دلیل جملههاى آن، جمع آمده است.
- انسان دارای قواى ظاهرى مثل گوش و چشم و دست و پا و همين طور قواى باطنى مثل قلب و دل است. از اين رو اين مجموعه فعّال كه در واحد انسانى گرد آمده است.
لذا انسان به صورت جمع به نمايندگى و تعهد از جانب اعضاى فعال خود مىگويد: «اِيّاكَ نَعْبُدُ». نَسْتَعين يعنى حتى در امر عبادت كه فعل خود عبد است از خدا يارى مىخواهد.
اِهْدِنَا الصِّراطَ… صراط شاهراهی است كه روندۀ خود را چنان در كام خود فرو مىبرد كه امكان هر نوع انحراف و خروج را منتفى مىسازد. این آیه كمال هدايت براى عموم درخواست میکند و خواستار ايجاد جو نورانى مذهبى در جامعه است؛ زيرا اگر در جامعه فضای دين حاكم شد حفظ دين براى خود و خانواده ممكن شده و ايمان و عمل صالح محقق خواهد شد.
صِراطَ الَّذينَ… نعمت داده شدگان بفرمودۀ قرآن: «هر كه از خدا و رسول اطاعت كند، با نعمت دادهشدگان همراه شود كه عبارتند از انبيا، صديقين و شهدا و صالحان، و چه خوب رفيقانى هستند.(3) اين اشخاص، مقربين هستند و ترتيب مقامشان چنين است:
- انبيا: مؤسسان دين.
- صديقين: حافظان و مروجان دين.
- شهدا: شاهدان اعمال و مرزداران دين.
- و صالحين: محصولهای دين.
غَيْرِ الْمَغْضُوبِ: مغضوب و ضال اهل آتشند. امّا در نوع گناهان متفاوتند در استعمال قرآن، منافق و مشرک و يهود در زمرۀ مغضوبين هستند، مانند آیه «ویُعَذَّبَ المنافقین» (فتح6) و آیه «وضُرِبَتْ عَلَیهِمُ الذَّلَّةُ»،(4) و ضالين شامل ظالمان، كافران و اهل معصيت است.
(1). المیزان/1، ص14؛ الکشاف/1، ص27.
(2). نثر طوبی/1، ص298.
(3). نساء/69.4
(4). بقره/61.
شما میتوانید برای دسترسی کامل به تفسیر سوره حمد و تمام قرآن کریم با بیان شیوا و به همراه شرح واژگان هر سوره هم اکنون تفسیر یک جلدی مبین را خریداری کنید.
صورت تلاوت سوره حمد
قرائت قرآن کریم با صوت و لحن نیکو، یکی از آداب ظاهری قرآن کریم است که مسلمانان به مراعات آن سفارش شدهاند. در ادامه صوت تلاوتِ روح نوازِ سوره حمد یا فاتحة الکتاب، توسط 2 تن از مشاهیر جهان اسلام را برای شما آماده کردهایم که هم اکنون میتوانید به آنها گوش جان بسپارید.
درباره تیم تحریریه
ما در تیم تحریریه تمام تلاشمان این است، تا بهترین محتوای آموزشی را برای شما مخاطبان عزیز تهیه و منتشر کنیم. از شما تقاضا داریم که حتما با اظهار نظرات خود، ما را در بهبود هر چه بیشتر محتوای وبسایت یاری کنید.
نوشتههای بیشتر از تیم تحریریه
دیدگاهتان را بنویسید